Netflix Review: Making a Murderer | The Household Geek

Gen: Documentar

Premieră: 18.12.2015

Canal de difuzare: Netflix

Sezoane: 1

1985, Manitowac, un oraș mic aparținând statului Wisconsin, USA. Steven Avery este acuzat de viol și condamnat pe baza dovezilor strânse de procurorii locali. În 2003, este disculpat de recent avansata tehnologie a dovezilor ADN și eliberat după 18 ani serviți pe nedrept în închisoare. Ceea ce urmează este un proces civil îndelungat împotriva districtului care l-a condamnat în ciuda dovezilor care îndreptau către altă persoană. Cu câteva săptămâni înainte ca Avery să își poată revendica cele 36 milioane de dolari, bani datorați pentru anii pierduți și acuzația nefondată, o tânără de 25 de ani este ucisă în mod brutal, iar Steven Avery este, din nou, principalul suspect.

Documentarul a devenit un fel de fenomen cultural și se bucură de succes în acest moment în randul mass-mediei datorită petiției înaintate Casei Albe pentru eliberarea sau rejudecarea cazului Avery, dar și în urma revigorării genului “true-crime story” în urma episoadelor “Serial” și “The Jinx”.

Avery este un cetățean sărac și needucat dintr-un oraș mic care a fost privit ca un erou pentru schimbarea sistemului judiciar (legislatura a promulgat proiectul de lege “The Avery Bill” în onoarea lui, pentru a preveni condamnările greșite) înainte de a fi exilat ca un paria. Sezonul întai urmărește timp de 10 episoade atât povestea primului, cât și a celui de-al doilea proces al lui Steven Avery, cu similarități pornind de la persoanele implicate în identificarea dovezilor, până la modificarea și plantarea acestor dovezi spre beneficiul procurorilor.

Fără a divulga prea mult, pot spune că răsturnarile de situație sunt atât de surprinzatoare încat ar putea părea trucate, dacă nu ar fi prezentate într-o ordine cronologică atât de clară, sprijinite de dovezi cercetate exhaustiv și imagini de arhivă care trebuie vizionate pentru a fi crezute. Sentimentul de indignare și frustrare față de situația lui Avery crește cu fiecare episod, față de conduita necorespunzătoare a poliției și nevoia reformei sistemului judiciar american.

Judecând după primul sezon, “Making a Murderer” este nu numai o poveste captivantă de crimă bazată pe o poveste adevărată, dar este și cea mai morală și legitimă ilustrare a erorilor sistemului juridic american pe care am văzut-o în ultima vreme. Merită vizionat în întregime, pentru a înțelege toate aspectele procesului, mai ales că se vorbește deja despre posibilitatea unui al doilea sezon.